Мільйони з бюджету на телешоу часів Порошенка

“Суботній політклуб” з ведучим Віталієм Портніковим, шоу “Княжицький”, “Кіно з Яніною Соколовою” — це назви теле-проектів на закупівлю яких держава витратила мільйони гривень з 2017 по 2019 роки. Як значна частина цих грошей перейшла у розпорядження компаній Петра Порошенка та його соратників — саме про це дана публікація.

Провести дане міні-розслідування мене спонукала хвиля політично мотивованої критики роботи телеканалу “Дом” з боку однієї з провідних українських політичних партій, наразі опозиційної. Ряд спікерів з її пулу активно долучилися до дискредитації телеканалу, покликаного прискорити повернення захоплених Росією територій під контроль України.

Витративши кілька днів на вивчення загальної інформації, доступної з відкритих джерел, я дізнався багато нового про минулі фінансові зв’язки окремих представників цієї опозиційної партії з телеканалом “Дом” (зараз це частина ДП Мультімедійна Платформа Іномовлення України).

Знайдені факти дещо заспокоїли й переконали мене, що годі шукати раціонального зерна в критиці з боку цих гравців вітчизняного медіа-ринку, адже їх мотивація цілком зрозуміла і вкладається в рамки політичної боротьби, а не медійної роботи.

Докладніше про це поговоримо у наступних публікаціях в цьому блозі.

Що ж стосується решти критики на адресу каналу “Дом”, то очевидно, що більша частина її не є політично заангажованою, а відтак може вважатися конструктивною. І саме вона, сподіваюсь, спонукатиме працювати наш канал більш якісно. Ця робота також стане темою наступних моїх публікацій в цьому блозі. А зараз — до поточної справи.

З 1 березня почав супутникове мовлення телеканал “Дом”, який працює на базі державного підприємства “Мультимедійна платформа іномовлення України”. Від самого початку новий український канал зіткнувся з хвилею критику і відвертої агресії.

Найдивовижніше те, що шквал цього самого хейту надійшов не з боку основної глядацької аудиторії каналу — мешканців непідконтрольних Донбасу та Криму.

Низка досліджень, проведених різними моніторинговими компаніями, показала, що поряд з критикою контенту телеканалу з боку частини звичайних глядачів, основна ударна хвиля негативу надійшла від політиків, блогерів, безпосередньо або опосередковано пов’язаних з певними політичними партіями, включно з оплаченими піар-менеджерами політичних кампаній.

ДОСЛІДЖЕННЯ

Хто стоїть за дискредитацією телеканалу “Дом”. Аналітика

ОБГОВОРЕННЯ І ЦИТУВАННЯ ТЕЛЕКАНАЛУ У МЕДІАПРОСТОРІ. 22–28 березня 2021 року

Медіапортрет 01–09 квітня 2021 ТК ДОМ: ОБГОВОРЕННЯ І ЦИТУВАННЯ ТЕЛЕКАНАЛУ У МЕДІАПРОСТОРІ

Політизовані спільноти критиків утворюють дві формально полярні групи, що, з одного боку, позиціонують себе як лояльні до Росії, а з іншого — як патріотичні сили.

Читаючи відгуки представників цих двох груп на контент телеканалу, складається враження, ніби вони описують абсолютно різні продукти.

Першим, яких можна вважати лояльними до проросійського табору, контент каналу видається “занадто радикальним” для сприйняття глядачами непідконтрольних територій.

На фото: так канал зображує блогер А. Шарій

З мотивацією представників цієї групи все більш-менш ясно: на мій погляд, ці люди завжди будуть критикувати будь-які зусилля української влади щодо повернення Криму і частини Донбасу, оскільки вважають, що дане питання знаходиться виключно у сфері компетенції їхніх спонсорів.

На фото: типовий коментар від “патріотичного” дописувача в коментарях

Другі ж, що позиціонують себе як “патріоти”, звинувачують менеджмент телеканалу в “підігріванні” ворогові, недостатній “патріотичності” і нібито “зароблянні” на каналі.

На останній тезі зупинюсь детально.

Особливо гостро поставало питання закупівель контенту для телеканалу “Дом”. Звучали звинувачення в закупівлі фільмів у медіагрупи Ріната Ахметова “Україна” і навіть продуктів компанії, до якої був причетний чинний президент України Володимир Зеленський, — “Студія 95-й квартал” (дивіться нижче пряму мову).

Окремі нішеві блогери такі як Яніна Соколова заявляли, що вони, нібито, пропонували свій контент для безкоштовного (!) показу, проте без подальшої реакції каналу (за словами самої Соколової).

Можливо, варто розібратися, за якими принципами купувався контент для телеканалу і як змінилася ситуація за останні кілька років?

Завдяки реформуванню державної системи закупівель це досить просто зробити за допомогою відповідних онлайн-ресурсів.

ЗАКУПІВЛІ ДП “МПІУ” 2020–2021 РР.

3 березня 2021 року справді був укладений договір з телеканалом “Україна” на загальну суму майже 3 млн 650 тис. гривень.

Причому більша частина пішла на контент для телеканалу UA:TV, розрахованого на іномовлення, який продовжує працювати, як і раніше, незважаючи на те, що деякі політики вже кілька разів встигли «поховати» його (і продовжують робити це регулярно).

На телеканал “Дом” підуть три сезони серіалу “Співачка та султан” (всього 95 серій) й серіал “Клан Ювелірів” (95 серій). В одному з них грає і Яніна Соколова.

Все ж таки контент із Соколовою (справа), тоді ще акторкою, а не блогеркою, потрапив в ефір “Дому”. Кадр з серіалу “Співачка та султан”

Права на ці серіали будуть діяти протягом одного року, і канал може демонструвати їх лише двічі.

Чому важливо підкреслити строки демонстрації прочитаєте про це далі.

15 березня 2021 року було укладено договір з ДП «Національний центр Олександра Довженка» на майже 93 тисячі гривень. За цю суму центр на рік передавав права на 5 показів 44 мультфільмів, серед яких “Як Петрик П’яточкін слоненят рахував” і “Як козаки в хокей грали” (останній — авторства культового українського мультиплікатора Володимира Дахна). На платформі іномовлення транслюватимуться 12 мультиплікаційних фільмів.

Мультфільм “Як козаки в хокей грали”

493 тисячі гривень отримає компанія «Фільм ЮА Дістрібьюшен» за показ фільмів «Борщ. Секретний інгредієнт», «Жюль Верн», «Леонардо да Вінчі», 11-го сезону «Школи доктора Комаровського» та іншої продукції.

На 30 тисяч гривень було закуплено 4 епізоди пізнавальної телепрограми «Фантастичні українці».

Промо проекту “Фантастичні українці”

Укладено й інші угоди на менші суми.

Але скільки б я не шукав в системі державних закупівель факти придбання контенту виробництва «Квартал 95» державним підприємством «Мультимедійна платформа іномовлення України», так і не знайшов їх. Але саме в цьому звинувачують канал.

ЗАКУПІВЛІ ДП “МПІУ” ДО 2019 РР.

До 2019 року «Мультимедійну платформу іномовлення України» очолювала колишня виконавча продюсерка приватного «5-го телеканалу» Людмила Березовська (зараз вона член Наглядової ради суспільного мовника від партії Петра Порошенка «Європейська Солідарність»).

До 2019 року філософія закупівель контенту держпідприємством відрізнялася від того, як це відбувається зараз.

Менеджмент вважав за краще укладати договори з правом трансляції не на один-два роки, як це зазвичай робиться, а на цілих десять років.

Теоретично, перевага довгострокових контрактів в тому, що, як правило, вони дозволяють здешевити ціну в розрізі на рік. Проте такий підхід працює, коли йдеться про універсальний контент.

Наприклад, про фільми «Сам удома» або «Форрест Гамп», які точно дивитимуться і через десять, і через п’ятнадцять років, або якщо мова про пізнавальний контент — наприклад, фільми BBC чи National Geographic.

Судячи з усього, керівництво державного підприємства тоді вважало, що програми «5-го телеканалу» (права на трансляцію передавала телерадіокомпанія ТОВ «Експрес-Інформ») мають таку ж високу значимість, як і «Форрест Гамп».

Згідно з угодою від 3 липня 2017 року, ДП “МПІУ” на 10 років (!) отримало права на демонстрацію телепрограм «Машина часу», «Кіно з Яніною Соколовою» і «Невигадані історії» (48 випусків кожної програми) за 1 мільйон 596 тисяч гривень.

Один з випусків програми «Кіно з Яніною Соколовою»

В цьому ж році ДП “МПІУ” купувало у «5-го телеканалу» програму «Сімейні зустрічі з Габріелою Масангою» (52 випуски — 754 тис. гривень).

Мабуть, з роками ці програми лише покращуються, ніби добре вино, тому що права на трансляцію викуплені не на рік, а на 10 років.

Історичні проекти можуть навіть за такий довгий строк не втратити своєї актуальності (хіба що застарівають відеоефекти чи будуть зроблені нові відкриття). Однак навряд чи програми, присвячені кіноновинкам, зможуть зберігати свою доречність десять років поспіль. Тим більше, для іномовлення. Не кажучи вже про те, що за такий тривалий час сама концепція іномовлення може змінитися.

У той самий день, 3 липня 2017 року, державний телеканал купив у ТОВ «Голдберрі» (телеканал «Еспресо») права на кілька програм загальною вартістю 1 мільйон 680 тисяч гривень.

Найдорожчою виявилася програма «Княжицький» (48 випусків), де ведучим був нинішній народний депутат України від партії П. Порошенка «Європейська солідарність» Микола Княжицький. Її оцінили у 840 тисяч гривень. Аось програму цього ж каналу «Відповіді з Ольгою Лень» — лише в 210 тисяч.

На відео один з випусків програми “Княжицький”

За договором від 14 серпня 2018 року іномовлення отримало на десять років програми «Суботній політклуб», «Культ: експрес з Марією Бурмакою» і вже згаданого «Княжицького» (по 31 програмі кожного). Усе це обійшлося державному бюджету в 1 мільйон 381 тисячу гривень.

“АКТУАЛЬНІ” ШОУ

Не виключено, що комусь прямо зараз кортить переглянути архівні випуски політклубу, який вів Віталій Портников, — нехай навіть у повторі.

Та все ж обговорення порядку денного 2018-го навряд чи актуальне в 2021 році, однак саме сьогодні канали іномовлення мають транслювати цей контент, не враховуючи ані зростаючі запити аудиторії, ані актуальність заявленого контенту.

Наприклад, відкриваю на YouTube рандомно шоу «Відповіді з Ольгою Лень» за 2017 рік. У програмі бере участь голова комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна (член БПП). Обговорюють коментар міністра фінансів Олександра Данилюка. Минуло чотири роки: Южаніна вже давно не голова комітету; Данилюк встиг попрацювати в уряді Гройсмана, а потім у команді Зеленського, після чого перемістився до табору його критиків. Яка інформаційна цінність такого шоу через не те що рік, але навіть за пару тижнів після виходу?

В іншій програмі ведучий обговорює з депутатом від партії «Народний фронт» (депутатом саме від цієї політичної сили був тоді і пан Княжицький) Андрієм Тетеруком актуальні на той момент пропозиції РНБО по зміні формату проведення антитерористичної операції. Але ці зміни давно і благополучно впроваджені.

На відео програма «Відповіді з Ольгою Лень»

Скільки має коштувати подібний контент?

Важко сказати: в цій сфері ціноутворення досить складне й доволі умовне; воно залежить від багатьох факторів, в тому числі суб’єктивних.

Але головний з них — це здатність привернути увагу аудиторії. Чи є вона у таких передач? Сподіваюсь що була.

На мою думку, купувати будь-який контент на десять років наперед як мінімум нерозумно, — тим більше, що після виходу в ефір вартість подібного продукту взагалі наближається до нуля. Але в реальності вартість одного випуску шоу “Княжицький” для державного телеканалу становила 17 тис. 500 грн.

І навпаки, якщо взяти будь-який серіал, то ми побачимо повноцінне кіновиробництво з акторами, зйомками в різних локаціях, кіношним монтажем і озвученням. Це мова і про продукт кіностудії «Довженко». Але коли ми говоримо про шоу “Княжицький”… Вибачте, технічно це ж просто студія з декількома камерами і запис інтерв’ю “з першого дубля”.

Але, звісно ж, це все мій суб’єктивний погляд. Колишні керівники телеканалу мають право на власну думку: само собою, що у них є свій смак і було власне бачення. Разом з тим, в той самий час американське «Радіо Свобода» надавало каналу свої програми «Донбас: Реалії» і «Крим: Реалії» абсолютно безкоштовно, при тому що їх якість, на мій погляд, була відмінна від шоу “Княжицький” або “Політклубу”.

Один з випусків програми “Донбасс Реалії” від “Радіо Свобода”

Телеканал «Еспресо» було засновано в 2013 році і довгий час контролювала його родина Княжицького.

За даними з відкритих джерел, до березня 2018 року одним з бенефіціарів телеканалу зазначається дружина Княжицького, доки канал не передали у власність родини бізнесмена Костянтина Жеваго, що, втім, жодним чином не вплинуло на роботу каналу під логотипом «Еспресо».

Цікаво, що в період 2017–2019 років ефір іномовлення з купленим контентом «Еспресо» планувався паном Едуардом Аршинніковим.

Як зазначено в його декларації, при призначенні на посаду заступника гендиректора з питань планування ефіру, пан Аршинніков працював за сумісництвом керівником відділу промо в ТОВ «Голдберрі», тобто в тому ж самому «Еспресо» родини Княжицьких.

На жаль, відкриті онлайн-платформи не дозволяють відстежити всі угоди держпідприємств повністю.

За деякі роки може не вистачати документів, десь застарівають посилання, якісь платформи містять інформацію лише починаючи з певного року.

Якщо орієнтуватися на платформу Clarity Project, то ТОВ «Голдберрі» (тобто, «Еспресо») на роботі з держструктурами заробило 5 мільйонів 650 тисяч гривень.

З них майже 3 мільйони 317 тисяч гривень заплатило ДП “МПІУ”.

“5-й канал” Петра Порошенка від ДП “МПІУ” теж отримав за контент 3 мільйони 393 тисяч гривень. При цьому управляла ДП “МПІУ” тоді колишня топ-менеджерка названого телеканалу — пані Березовська.

Контент з правами на 10 років закуповувався не лише у цих виробників.

Майже 1 млн 84 тисячі гривень отримала компанія «МОСТ-ТВ». Серед її програм — 48 випусків «Історичної правди з Вахтангом Кіпіані» і стільки ж випусків програми «Добрий ZIK». Усього, за даними Clarity Project, платформа іномовлення закупила у цієї компанії контенту на 2 мільйони 60 тисяч гривень, в тому числі концерти українських зірок.

Ще майже 1 мільйон 548 тисяч гривень заплатили компанії «Нові комунікації» за ті ж програми телеканалу з логотипом “ZIK”, плюс за музичну програму «Гараж».

Майже 1 мільйон отримали ТОВ “Телеодин” за право показу протягом 10 років програм телеканалу “М2”: “Моя музика”, “Головний хіт-парад України”, “Хіт-парад на всі 100”. Про актуальність цих програм через десятиліття після їх придбання можна лише здогадуватися.

У грудні 2017 року ДП “МПІУ” за 2 млн. 680 гривень купила у телерадіокомпанії “Люкс” (“24-й телеканал”) програми “Богатирі. Стронгмен-шоу”, “Подорожі Україною”, “Техніка війни” та інші. Всього на контент цієї фірми ДП “МПІУ” витратила майже 3 мільйони 528 тисяч гривень.

“Вбивство” іномовлення

З 2020 року підхід до наповнення телеканалу «Дом» змінився. Великі медіагрупи, а не нішеві інформаційні телеканали як “5 канал” або “Еспресо” надали безкоштовно якісний контент, який був в ефірі каналу “Дом” протягом року.

Поряд з цими медіагрупами, безкоштовно контент надавала і «Студія 95-тий Квартал», яку колись очолював чинний президент Володимир Зеленський. Доречі, ринкова ціна цього безкоштовного для “Дому” продукту значна вища, за ціну того продукту, що за грощі купувало ДП “МПІУ” у структур родини Княжицього та Петра Порошенко.

Після зміни менеджменту ДП “МПІУ” з ініціативи опозиційних політичних сил почалися публічні скандали із залученням заангажованих персон з “5 каналу” або “Еспресо”.

Ірина Геращенко, народна депутатка від партії «Європейська Солідарність», звинувачувала нову команду ДП “МПІУ” в спробах «зруйнувати канал». Їй не припала до вподоби концепція російськомовного теле- і радіомовлення? Крім того, пані Геращенко підозрювала нове керівництво в лобіюванні контенту “Кварталу 95”.

“Будуть запускати через «іномовлення» на окуповані території “Свати”, “Квартал”, але за гроші платників податків. Тобто, Зеленський буде свою ідеологію туди впроваджувати, але ще й його компанія отримуватиме від цього прибутки. Ось така “торгівля на крові” серіалами!” — зазначила пані Геращенко в своєму коментарі 9-го травня 2020 року.

Через рік роботи можна сказати, що “Квартал” свій продукт державному каналу продавати так і не почав, зате логіка Ірини Геращенко стала зрозумілою, з урахуванням того факту, що її однопартійці саме так і робили: продавали власний контент державному каналу за дивними цінами і, варто визнати, непогано на цьому заробили. Але нехай заспокоються, адже ця “схема” залишається лише їх авторським надбанням, безстроковим.

Виталий Сизов

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *